tirsdag 31. august 2010

Ohio

Dette er hva som har skjedd si sist:
  • Jeg har fått poison ivy (en "giftig" slyngplante.... i USA og Canada....en lett berøring av hud mot denne planten kan gi alvorlige, brannsårliknende utslett)
  • Onsdagskveld campet vi utenfor en kirke som hadde ungdomstreff den kvelden. Vi var med på ungdomsmøte, fikk god mat og traff mange kjekke ungdommer.
  • På søndag var vi i en kirke som gav oss 77 dollar (460 kr) bare for de ville støtte oss på turen.
  •  En eldre dame gav oss 10 dollar for å vask klær på et vaskeri og ringte det lokale treningssenteret og ordnet gratis dusj for oss.
  • Vi stoppet opp ved et hus hvor noen yngre folk satt ute og grillet mens de spilte gitar og sang. Vi spurte om vi kunne campe i hagen deres, og endte opp synge og spille med dem med utrolig god grillmat:-)
  • I går var jeg desperat for en dusj på grunn av all poison ivy på kroppen, så jeg gikk fra dør til dør og spurte om jeg kunne få en dusj. Det var langt ut på landet hvor folk tydeligvis ikke likte fremmede. Etter å ha prøvd 10 hus endte jeg opp med en hageslange hos en bonde.
  • Det var en fabrikk langs veien med et norsk flagg utenfor, så vi svingte innom der og fikk vite at Norske Jarlsberg (TINE) sender ost til USA. Jeg spurte om å få teste ut om det var Norsk kvalitets ost, men han bare lo av det. Vi syklet videre, og etter en time kommer han kjørende etter oss for å gi oss osten jeg spurte om. 

  • Vi har vert i Amish land i Ohio, hvor over 80% av befolkningen er Amish. Det er verdens største Amish community.


  • Vi traff på en virkelig god kar som heter Paul. Han inviterte oss hjem til seg og sin familie. Vi trodde først at de var Amish, men det viste seg at de var tidligere Amish. Nå var de Mennonitter, noe som er ganske likt Amish bare med litt mindre restriksjoner for ny teknologi. De lot oss få spørre om alle spørsmål vi hadde. Jeg lærte mye om deres tro og praksis, og det gir veldig god mening.


Det jeg beundrer mest med livsstilen deres er at de lever enkelt og de lever "slow", de har tid for hverandre og alt handler om å gjøre ting sammen. Når vi spurte en Amish kar om hvorfor de ikke ville bruke ny teknologi sa han at viss han hadde TV i hus ville han nok ikke hatt så mye tid med Guds Ord.

Dersom jeg og Josh hadde kjørt gjennom Amerika ville vi ikke truffet på halvparten av alle de interessange menneskene vi har nå truffet på. Så jeg tror hest og kjerre og sykkel kan være sunt for fellesskapet.

  • Vi sov i en forlatt garasje med strøm hvor vi kunne lade opp diverse ting.


  • Vi traff på Kirk, som var på teamet mitt under Mission Year. Han og faren var på vei med bilen sin fra Minnesota til Wilmington hvor han har valgt å vende tilbake til for å jobbe med Urban Promise og bo i nabolaget vi bodde i. Vi hadde lunch sammen på bilpanseret. 



  • Nå har vi kommet frem til Cincinnati, hvor Anna bor, en venn fra Mission Year. Her skal vi bli noen dager og nyte komforten av ei seng, dusj, sofa og andre ting vi ikke har vert bortskjemte med.

1 kommentar:

  1. Fytti d hørres sååå kjekt ud! Alt udenom utslettet.... :-(
    Blei kje lange ferien på Kirk... Flott at han fortsette.
    Go tur videre! Janne

    SvarSlett