fredag 20. august 2010

Niagara Falls

Da vi endelig kom til Niagarafallene ble vi så begeistret at vi syklet rett over bruen som tok oss over til Canada. Vi hadde blitt advart om at det kunne være vanskelig med mitt pass/visum, men det gikk jo som smurt å komme seg ut av USA...

Svenni har etterlyst gode Kjartan historier... her har du en: Da vi kom inn til grense kontrollen i Canada måtte vi gå igjennom en mengde med spørsmål, og etter mye venting sendte de oss ut av landet uten stempel i passet.

Etter mange timer uten å ha sett fossen syntes vi det var nok styr på den Canadiske siden, men det ble mye verre på den andre siden av broen... Et lite tips fra meg; hold deg langt unna en Amerikansk grensekontroll uten et gyldig visum!!

Mitt problem var at visumet mitt gikk ut 31. juli. Jeg har søkt om forlengelse, men jeg har ikke fått noe svar enda. Så i følge alle strenge/sinte/you name it grensekontroll folka jeg måtte snakke med var jeg en ulovlig innvandrer. Jeg hadde ingen oppholdstillatelse og de kunne altså ikke slippe meg inn. Jeg har ingen gode tidligere erfaringer med Amerikansk grensekontroll, og disse karene var verre enn alle jeg har møtt til nå. De truet med fengsel, rettsak og bli sendt hjem til Norge umiddelbart. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre uten å be, og så for meg at jeg måtte avslutte sykkelturen her.

Mens jeg ventet kunne jeg høre de drøftet meg på bakrommet. De kalte meg for en misjonær (antagelig fordi det stod Mission Year i visumet mitt), og at de ikke trodde jeg prøvte å gjøre noe galt, jeg hørte de kalte meg en tulling som oppsøkte en grensekontroll uten visum, men etter en lang tid bestemte de seg for å prøve å hjelpe meg. Flaks!!

Men det var ikke så lett at de bare kunne slippe meg inn i landet... En av dem spurte meg om jeg ville være fornøyd med 90 dager oppholdstillatelse. Det var det eller fengsel. Jeg takket ja til 90 dager! For at det kunne skje måtte jeg ut av landet, få et stempel i passet av Canada, og så komme inn igjen med et nytt 90 dagers turistvisum i USA. Halleluja!! Jeg er nå en lovlig turist :-)


Etter alt det styret slo vi opp telt rett ved siden av Niagarafallene (du kan se stimen av fossen i bildet), i nydelig solnedgang hvor vi badet og slappet av.

Da vi hadde fått i oss mat og skiftet tok vi syklene ned til fossen for å se den med fancy belysning.

Dette var i dag:



De sier fossen er flottest fra den Canadiske siden, men jeg tar ingen sjanser selv om jeg nå teknisk kunne gjort det med mitt nye visum. Jeg sitter nå trygt inne på en Hard Rock Cafe i usa mens Josh tar seg en tur inn i Canada.

6 kommentarer:

  1. Du vett å ordna deg du Kjartan! Godt d ornda seg så du får fortsetta eventyret.

    Fylle med her å kjekt å lesa om live ditt å nå sykkelturen din(dokka).

    He dokke tenkt nåe ca tidsperspektiv på sykkelturen? Eller e d litt mær "tar livet som det faller seg" på sykkelen ut frå k dokke møte på?

    SvarSlett
  2. Du altså!!! :-D

    janne

    SvarSlett
  3. hehe, det ordne seg alltid for Kjartan.. du må bare ta litt mer omveier enn oss andre..:)
    Nyt turistlivet!

    SvarSlett
  4. det ser kaaaanon gøy ut!!=) tenk alt du får oppleva.. utrolig!!

    men du! klart det ordna seg.. du bad jo om forbønn=)

    SvarSlett
  5. Ulovlig innvandrer...fantastisk! Ser ut som ett eventyr. Konge å følge med. Men du svarte ikke på når du kommer til Norge...

    SvarSlett
  6. Eg komme te Norge innen 17. november. Då går visumet mitt ut.

    SvarSlett