onsdag 24. mars 2010

Penger er IKKE roten til alt ondt

Etter nyhetsbrevet jeg sendte ut ønsker jeg å gjøre noe klart. Først av alt, jeg tror ikke at penger er noe fælt vi må unngå, men jeg tror på, og har sett det mer en noen gang før, det bibelen sier; ”Kjærlighet til penger er roten til alt ondt.”

Om det er galt å være rik…? Jeg er usikker...? Men som Gandhi sa; ”It’s enough for everyone’s need but not for everyone’s greed” og Moder Teresa; It’s a poverty to decide that a child must die so that you may live as you wish.

Jeg har ikke mistet troen på god arbeidsmoral, studier og tjene penger for det daglige brød. Mission Year prøver heller ikke å fortelle meg det. Nedenfor har jeg oversatt noe fra statuttene folka i dette nettverket prøver å leve etter:

Arbeid i seg selv er en god ting, og det er nødvendig for å tjene til livets opphold. Derfor forventer vi vanligvis at medlemer tjener nok til å forsørge for seg og sin familie og i tillegg ha noe å gi vekk. (Ef. 4:28)

Men vi vil også anbefale folk til å ikke ta arbeidet uenfor menigheten for seriøst. Vi tror at vårt kall er å bli forvandlet av Guds kjærlighet, så vi anbefaler folk til å ikke la arbeidet distrahere dem fra dette. Vi oppmuntrer folk til å ikke se på jobben som et kall, en kariere, en primær kilde til mening, eller som en mulighet til å bli rik. (Bibelen sier ingenting om at Gud kaller noen til en kariere. Teltmaking, fisking osv. i NT var noe de gjorde for å gjøre det mulig å følge sitt virkelige kall – det var ikke et kall i seg selv). Det betyr ikke at ”sekulært” arbeid er unyttig (eller at du ikke kan trivest der) men det er ikke SÅ viktig – samenlignet med å oppleve Guds kjærlighet og derfor leve i fred med Guds familie og invitere andre inn.

Så vil jeg til slutt føye til noe som jeg ikke fikk med i brevet. Jeg skrev at vi prøver å ikke sette merkelapper på folk, men det er en markelapp som er umulig å få av, som vi alle er merket med; ”elsket og ønsket av Gud”. Det er evangeliet vi ønsker å dele med våre venner. ”For så høyt elsket Gud verden at han gav sin enborne sønn, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv.” Joh.3:16

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar