tirsdag 24. november 2009

Uteligger for en dag

Vi har nettopp vert i Philladelphia på noe kalt PRoP (Pauper’s Rite of Passage). Fra torsdags kveld til fredags ettermiddag sist uke skulle vi gå i skoene til de hjemløse. Vi skulle gå igennom det en uteliger må gå igjennom hver dag. Stå i lange køer for å få mat, fylle ut skjema og stå i nye køer for å få klær og overnatting. Vi skulle få en liten anelse om hvordan det er å være hjemløs og blakk. Midt i ”smør-øyet” av Philly, mellom alle de høye bygningene og businessfolka, var det uteliggerene vi skulle lære av. Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne lære så mye av noen få timer på gaten...

Den sterkeste opplevelsen jeg hadde var å sitte på gaten med en kopp og tigge. Det var ekstremt vanskelig å få seg til å gjøre det. Utrolig ydmykende! Blikkene jeg fikk, og blikkene jeg ikke fikk gav meg verdi lik null. Jeg følte meg skamfyll så jeg krøp sammen og hjemte ansiktet. Da så jeg for meg hvordan jeg så mange ganger har gått forbi en tigger delvis hjemt under mange lag med klær.

Det er ikke det å ikke bli gitt penger til som er det verste, men det å bli totalt ignorert, møtt med et iskaldt blikk og kjenne seg så lite verdt at en føler seg ikke som et menneske, men som uønsket søppel på gaten. Jeg så meg selv delvis hjemt under mange lag meg klær – sammen krøpet med hode bøyd i skam. Jeg kjente meg liten og knust, men forsatt et menneske høyt elsket av Gud. Det er så lett å se tiggeren nesten bare som en haug med skitne klær, og en kopp (penger) som gir meg dårlig samvittighet – men det er et menneske under alle de lagene med klær, et menneske som meg, med følelser som meg – et knust, nedbrutt menneske som mest av alt trenger å bli elsket.

Forskjellen mellom rik og fattig er at de fattige kan ikke gjemme sin fattigdom og behov for å bli elsket.

11 kommentarer:

  1. Tror aldri jeg har lest ett blogginnlegg som har gjort så sterkt inntrykk.

    SvarSlett
  2. Takk for det du deler med oss...

    SvarSlett
  3. Kult! Eg lese bloggen av og til, og blir inspirert av livsstilen! Lager ein link til dette innlegget på bloggen min sia det er så deilig lesning. :D Haha!

    SvarSlett
  4. Fantastisk å lese. totalt inspirerende.

    -geir. (han andre fra "jesuslivet" er Gjermund!)

    SvarSlett
  5. dagen itte me hadde snakt med deg i telefonen og du fortalte dette, gjekk me forbi 2-3 uteliggere i stavanger.. og eg må sei det gjorde skikkelig vondt å se på dei (det har det jo alltid gjort, men det beli liksom litt spesielt nå..). Eg prøvde å hilse på dei og gi dei eit smil, men det blir på ein måte så lite. Eg kunne ønska eg kunne gjort så mye mer for dei.. Og det kan eg jo og! Me har det vel aldri så travelt at me ikkje kan stoppa opp litt med dei, prata litt eller spandere ein kaffe! Takk for at du utfordre meg Kjartan, med innleggene dine!!

    SvarSlett
  6. Jammen er du god. Vett ikke om eg kunne gjort det sama. Eg klarte ikkje gi boller til någen som stod å hang utenfor Rema 1000 i Sandnes eingang..Skitne var de, og rusa....det svei å lesa innlegget ditt. Da Jesus så folket ynkedes han inderlig over dem, ( deg og meg) For de var ille medfart som sauer uten hyrde.....Det er vanskelig å "bli lik Jesus".

    SvarSlett
  7. A.M.A.Z.I.N.G.

    grace&peace

    SvarSlett
  8. fint innleghg!! det e bra å bli minna på sånt så me ikkje komme på å tenka på sjøl... du e tøffe!!

    SvarSlett
  9. Eg får henge meg på det mange har skreve her: Sterkt å lese! Håpar dette ikkje berre blir lesning, for min del.

    Med innlegga dine blir du både ein misjonær i Philly, men også for oss heime i Noreg...

    SvarSlett
  10. Hey hey!Denne bloggen likte eg..:-)Droppa tilfeldigvis innom her,og så e du fra Fogn:-)Koselig det!
    Ønske en god jul te deg og dine:-)
    Hilsen ny på Fogn,Camilla

    SvarSlett