mandag 16. november 2009

hakuna matata

"Bekymre dere ikke over livet, hva dere skal kle dere med..." Det er konge å oppleve at Gud vet om hvert minste behov vi har. Jeg har forlengst slete ut det eneste paret med sko jeg hadde med meg fra Norge (utenom dress-skoene). Det er store hull under hver såle, så hver våt dag ønsket jeg meg nye sko...

Jeg hadde 10$ igjen av det månedlige stipendet (60$) men det hadde jeg lovet Gud å gi i kollekt. Jeg har bestemt at jeg vil lære å gi minst 10% av mine penger tilbake til Gud. Så jeg sloss litt med meg selv om jeg virkelig skulle gi de pengene i kollekt. Jeg trengte jo nye sko, og hva bedydde vel 10 dollar? Etter litt frem og tilbake ennte jeg opp med å gi de pengene i kollekt.

Noen dager senere gikk vi ned til et avrusning- og hjemløst-senter for å besøke en venn. Der hadde de en liten avdeling hvor de solgte billige klær. Jeg spurte om jeg kunne kjøpe noen billige sko... mannen i kassen så på skoene mine, og sa at jeg kunne ta et par gratis. Blant det lille utvalget de hadde (stort sett bare gamle dress-sko), var det bare et par jeg likte, og det paret passet 100% til mine føtter. Jeg smilte og takket Gud for at han så til meg i hver minste ting.

Det er sansynligvis de billigste skoene jeg har hatt, og ikke super komfortable, men jeg har aldri vert så takknemlig for noen sko før. De har mint meg om Guds godhet og omsorg for oss hver gang jeg trør oppi dem.

Når vi velger å stole på Gud (og ikke på våre penger og talenter), så vil Han sørge for oss:-)

4 kommentarer:

  1. utrolig inspirerende å lesa!!=) takk for at du dele det med oss!! Nå glede eg meg såååååååå til du komme!!!=) klare nesten ikkje venta!! Har du bestilt biletten?? Vist ikkje, må du gjør det med ein gang!! Halvredde du plutselig ikkje komme allikavel..
    KLem Renate!!

    SvarSlett
  2. Dette er fantastisk! og det er Såååå konge og lesa om deg kjartan :)
    fantastisk! å eg blir virkelig påminna om kor god Gud er for oss!.. å kor lett me har for å glemma det!. Å me ska ha deg med i bibelgruppå på Fogn :) og ønske deg ein velsigna dag :)

    Ine :)

    SvarSlett
  3. Hei Kjartan ! Kathrine tipset meg om bloggen din, så jeg tok en titt. Denne artikkelen gav meg tårer i øynene. Kjempe sterkt ! Ønsker deg god tur tilbake, og takk for besøket i Larsa huset.
    Hilsen Janne M

    SvarSlett
  4. Så fantastisk å lesa, Kjartan! Du e te stor inspirasjon!:-) Eg har åg merke at hvis eg bare våge å gi penger (sjøl om eg føle eg ikkje har råd alltid), så blir eg alltid velsigna tebage igjen! Gud e merr enn god:-)
    Klem fra Kathrine

    SvarSlett