fredag 5. februar 2010

Gud er ikke skuffet over meg

Er det en ting jeg har lært gjennom Mission Year, så er det å se min egen utilstrekkelighet og svakhet (my brokenness). Min City Direktor (en av Mission Year’s ledere) er ikke interessert i å høre de ”korrekte svarene” fra oss, men de ærlige. Slik tror jeg heller ikke Gud er interessert i å se hvor straite og ordentlige vi er, eller å høre ”den mest korekte teologien” fra oss, men en ærlig bønn; ”vær meg synder nådig” – et menneske som ser sin egen utilstrekkelighet og Guds store nåde.

Jeg vil anbefale på det varmeste å leste The Ragamuffin Gospel, en bok av Brennan Manning. Den har virkelig åpnet øynene mine og gjort Guds nåde større, - og meg enda mindre. Gud sitter ikke utomlodig å venter på at jeg skal komme over syndene mine. Det er ikke slik at han rister på hode og synes jeg er for gammel til å falle i den samme driten jeg har vert i så mange ganger og så mange år tidligere. Gud er ikke skuffet over meg! Han forventer faktisk at jeg kommer til å falle, mye mer enn jeg forventer det (Jesus: ”Du kommer til å fornekte meg” Peter: ”Ikke meg! Aldrig i livet!!” Jesus: ”Ikke bare en gang, men tre ganger”) men likevel smiler og gleder han seg stort når jeg kommer til han, uansett hvor skitten jeg er.

Å se mer inn i dette har dratt meg nærmere han. Jeg trenger ikke å vente på meg selv til å få orden på ting før jeg går videre, beveger meg nærmere Gud. Jeg kan faktisk streve med synd og samtidig ha et godt og voksende forhold til min himmelske Far, med fylt av glede. Jeg er ingen perfekt kristen, jeg er en håpløs kristen – så svak, utilregnelig og umulig, men likevel konstant elsket, tilgitt og ønsket. Nå kan jeg si jeg elsker fordi han elsket meg først!

When I am weak I am strong in Christ.
HOW LIBERATING! (tatt fra Marie Berge sin blogg)

5 kommentarer:

  1. du skrive så bra!! dette ska eg ta me meg videre- dette og det innlegge før! takk for d! glede mg t å hørra merr- takk for komentaren hos meg-kjekt du stikke innom;) lykke t videre! klem

    SvarSlett
  2. kjære broder!! akkuratt det trengte eg å hørra mer enn någen gang!! takk=) Har lyst å få tak i den boka!! kanskje det går an å bestille den via nettet..?!
    Me må få til ein drøs snart!! har tenkt på det leeenge!! Kanskje me kan ringa deg i mårå, på søndag, vist du er ledig då??

    SvarSlett
  3. For ein kjekke blogg,Kjartan!Kjempe og lesa;)Klem Kine

    SvarSlett
  4. Men eg e skuffa over deg! Neida!

    Du e ein fantastisk person, men berre litt skuffa over at eg ikkje har sett denna bloggen din før no. Fekk eit innfall, -> Google: Kjarta Aano, og vips her er eg!

    Din venn HåkonÅ.

    H.

    SvarSlett
  5. Hei dåkk!
    Renate: eg prøvde å ringa dåkk ein kveld, men eg tror det va for seint... ka e time forskjellen??

    Kine: kjekt å hørra fra deg! har du ein e-mail? hadde vert kjekt å hørt litt koss det går med deg.

    Håkon min venn;-) sorry at eg ikkje har sent deg ein mail... eg har rota vekk lappen med addresså di på... viss du lese dette må du gi meg den på nytt!

    SvarSlett